Deelnemers 2026

AINOA VIDAL RODRIGUEZ

Hola, me llamo Ainoa!

Ik ben zestien jaar en zit in 5LWW. In mijn vrije tijd kan je me terugvinden in het zwembad, waar ik al mijn energie kwijt kan. Op vrijdagavond geef ik ook zwemles aan de jongste zwemmers. Daarnaast volg ik slagwerk en speltheater, hier kan ik veel creativiteit kwijt en leef ik me echt de volle 100% uit. Ik ben graag in de natuur en lees enorm graag. Ik zie mezelf als leergierig, verantwoordelijk en zorgzaam persoon.

Deze reis zie ik als een kans om me onder te dompelen in een andere cultuur en een bredere kijk op de wereld te krijgen. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik deel mag uitmaken van deze toffe bende en kijk er enorm naar uit! Hasta pronto 🙂

AMBER OPIO

¡Hola a todos! 🦙

Mijn naam is Amber Opio en ik ben helemaal klaar voor dit nieuwe avontuur! Ik ben een enthousiaste levensgenieter die houdt van diversiteit, de prachtige natuur, lamaatjes en op reis gaan. Vandaar dat het idee om met deze gezellige groep vrienden van UM naar Bolivia te trekken, mij helemaal zot maakt! (op een goede manier natuurlijk 😉)

Volgens mij gaan we veel leren van deze inleefreis; we stappen uit onze comfortzone om ons volledig onder te dompelen in een nieuwe cultuur. Beter kan toch niet!? Ik sta te popelen om de natuur daar te ontdekken en om bij te leren van de bevolking. Deze reis gaat sowieso een ervaring zijn om nooit te vergeten!

BILLIE GHYSBRECHT

Hallo!

Ik ben Billie en zit op dit moment in het 6de middelbaar. In mijn vrije tijd speel ik muziek, volleybal en ga ik naar de scouts.

De inleefreis naar Bolivia sprak me onmiddellijk aan, omdat ik hou van avontuur en graag nieuwe landen en hun culturen ontdek. Het is de eerste keer dat ik zo’n ver land bezoek, daarom vind ik het ook een beetje spannend 😊 Ik vind het fantastisch dat we met zo’n leuke groep op reis gaan en heb mega veel zin om eraan te beginnen!

CAROLINE BEURGHS

Mijn naam is Caroline en dit is mijn allereerste inleefreis, heel spannend! Ik heb me ingeschreven voor dit avontuur omdat ik heel graag van dichtbij kennis wil maken met de kleurrijke lokale cultuur en de adembenemende natuur. Ik ben er van overtuigd dat deze reis zowel bij mij als bij de leerlingen het allerbeste naar boven gaat brengen. Het kan ons leren de wereld anders te bekijken en stil te staan bij wat er echt belangrijk is.

In Ursulinen Mechelen geef ik voornamelijk Nederlands in het derde middelbaar, maar ook Engels in de twee 7schakel-klassen. Ik ben een zij-instromer en ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn overstap. Voor de rest hou ik enorm van lekker eten, gezellige uitjes met vriendinnen, city trips en knuffels van mijn gezin. Ik tel de dagen af naar ons vertrek! Saluditos, Caroline

CHARLOTTE VERMEESCH

Ik ben Charlotte, een 18 jarig meisje dat basiszorg en ondersteuning (leren zorgen voor ouderen en kinderen) volgt aan Ursulinen Mechelen. Ik ben leidster in de Chiro van Zemst waar ik eerst 12 jaar lid ben geweest. Ook zit ik in het bestuur van Tramalant, dat is het jeugdhuis in Zemst. Ik vind het geweldig om met mijn vrienden en vriendinnen op stap te gaan en geniet er dan ook ten volle van.

Ik bekijk de reis die wij gaan maken als een hele ervaring waar ik als persoon veel uit ga halen. Ik kan al niet wachten tot we vertrekken!
Ik wil meer te weten komen over derde wereldlanden en ben daarom ook heel blij dat ik deze reis kan maken. Ik hoop veel te leren uit de inleefreis naar Bolivia en ben blij dat jullie onze reis en bijkomende avonturen willen volgen.

DAMJAN KUSTERMANS

Hallo!

Ik ben iemand die graag nieuwe dingen probeert en samen met anderen leuke ervaringen opdoet. Daarom lijkt de inleefreis naar El Molino mij een heel mooie kans. Ik ben nieuwsgierig om een andere omgeving en cultuur beter te leren kennen en om te zien hoe mensen daar leven. Het lijkt me ook leuk om dit samen met de groep te beleven en er iets uit te leren. Ik kijk ernaar uit om mee te gaan en er een bijzondere ervaring van te maken.

ELLA WOUTERS

Hey, mijn naam is Ella.

Ik ben 17 jaar en ik krijg de kans om deze mooie reis mee te maken. Ik ben een sportief meisje. Ik doe 3 uur in de week aan zwemmen. Voor de rest ga ik in mijn vrije tijd graag iets drinken met vrienden of spreek ik graag eens af. Ik vind het ook leuk om met muziek bezig te zijn. Ik maak zelf geen muziek, maar ik luister er heel graag naar en hier en daar ga ik eens naar een concertje.

Ik ga mee op deze inleefreis omdat ik graag reis en ik ben heel benieuwd naar de Boliviaanse cultuur. Ik vind dit een heel bijzondere kans en zeker om dit op zo’n jonge leeftijd te kunnen meemaken. Ik ben hier heel dankbaar voor.

ELS FOCK

Hallo, ik ben Els. Met mijn grijze haren en een koffer vol levenservaring stap ik nog altijd met veel enthousiasme in nieuwe avonturen. Ik werk als invaller voor de administratie op school, een job die me in contact brengt met tieners die me elke dag weer doen lachen, en ja, soms ook met mijn ogen doen rollen!

Nu krijg ik opnieuw de kans om mee naar Bolivia te gaan — en dat al voor de tweede keer. Reizen is voor mij allesbehalve nieuw: ik heb 39 jaar in het buitenland gewoond en onderweg heel wat culturen, mensen en verhalen leren kennen.

Toch blijft voor mij het mooiste niet alleen de bestemming zelf, maar vooral de verwondering zien bij anderen. Mee mogen beleven hoe mensen een nieuwe cultuur ontdekken, nieuwe ervaringen opdoen en met open blik de wereld verkennen en zich daar voor openstellen geeft me veel plezier. Ik kijk ernaar uit om opnieuw samen op pad te gaan, te ontdekken, te leren en vooral mooie momenten te delen.

EMILY VANDORPE

Hey, ik ben Emily.

Ik ben een sociaal, behulpzaam, creatief, soms verlegen meisje. Als 17 jarige besteed ik bijna al mijn vrije tijd in de dansstudio waar ik mij verlies in mijn passie voor ballet en hedendaagse dans. Wat ik jullie zeker nog wil meegeven over mezelf is dat ik een grote Snoopy liefhebber ben.

Mijn motivatie voor de reis naar Bolivia is het steunen van de mensen en het ontdekken van de cultuur daar, zo kan ik iets goeds doen voor anderen en ook mezelf beter leren kennen.

HELENE MOONEN

¡Hola a todos! Op school vind je me waarschijnlijk terug in de lessen Nederlands van de 1e graad b-stroom, in het FLEX-lokaal met ex-OKAN leerlingen of in de stille ruimte waar ik werk aan projectjes rond effectief leren en leerstrategieën. Na de schooluren zijn mijn favoriete bezigheden lezen, dansen, puzzelen, wandelen, koken en verbeteren.

Als je me twintig jaar geleden gezegd zou hebben dat ik mijn hart zou verliezen aan de Andes, dan had ik je waarschijnlijk niet geloofd. Twintig jaar, want zolang is het geleden dat ik de eerste keer, als leerling, de kans kreeg een bezoek te brengen aan Mia, aan El Molino, aan Bolivia. Intussen werk ik iets meer dan tien jaar op school en kreeg ik nog twee keer de kans om terug te keren. In april staat dus mijn 4de inleefreis op het programma en na dit avontuur brei ik er nog een persoonlijk vervolg aan. Meer dan ooit ben ik dus nieuwsgierig naar wat de reis in petto heeft!

INGE VAN DER EECKEN

Hola! Ik ben Inge Van der Eecken, leraar Frans en studiecoach bij UM. Ik hou van fietsen in de natuur, ik ga wekelijks joggen en doe ook yoga. Dingen creëren met mijn handen vind ik heel rustgevend en ik word er blij van. Ik heb al heel wat workshops en opleidingen gevolgd, van aquarel en zijdeschilderen tot keramiek en meubels herstofferen.

Ik ken El Molino al van toe ik zelf nog op de schoolbanken zat in UM. Ik was toen al gefascineerd door de verhalen van Zr. Lieve over het verre Bolivia. Nu zelf mogen deelnemen aan deze inleefreis en met eigen ogen de leefwereld van de mensen ginder gaan ontdekken vind ik een ongelooflijk voorrecht. Ik kan niet wachten om op avontuur te gaan samen met dit hele toffe team!

Muchos saludos!

JORUNN VANPUTTEN

Hoi, ik ben Jorunn. Als we op reis vertrekken ben ik net 18 jaar geworden en ik weet zeker dat dit één van de grootste avonturen van mijn leven zal zijn! Toen ik hoorde over de inleefreis, was ik meteen verkocht, aangezien ik al heel mijn leven geniet van verre reizen en het ontdekken van nieuwe culturen. Het belangrijkste motief in mijn leven is zo veel mogelijk steentjes bijdragen aan de wereld en altijd het beste proberen doen voor anderen, dus deze reis was voor mij ideaal.

Mijn passies zijn lezen, muziek maken en luisteren, wandelen in de natuur en reizen natuurlijk. Verder ben ik ook sociaal en zal ik altijd mijn best doen om de groepsdynamiek zo positief mogelijk te houden (wat met deze toffe groep niet al te moeilijk zal zijn 😊).

KATRIEN DESOMER

¡Hola! Me llamo Katrien.

Ik lees graag, speel voetbal en tennis, wandel graag, hou van de bergen en ben verslaafd aan chocolade. Ik ben leraar geschiedenis in de derde graad en geef ook een seminarie over duurzaamheid. Lesgeven is de job van mijn leven, ik vind het leuk en uitdagend om jonge mensen inzicht en kennis mee te geven over de wereld. Vandaar dat ik naast de lessen veel andere projecten aan ga.

Ook de inleefreis naar Bolivia leert je veel en doet je reflecteren over culturen, je eigen levensstijl, de westerse gewoonten, klimaatopwarming, engagement, enz. Ik kijk er heel erg naar uit om voor de vijfde keer Mia, het team van El Molino en de mensen rondom te mogen ontmoeten. Met deze enthousiaste bende wordt het opnieuw een inspirerende ervaring!

KATRIN VANDENHOECK

Hola! Yo soy Katrin! Mijn hobby’s zijn reizen, lezen en me verdiepen in geneeskrachtige planten en natuurlijke geneeswijzen. Ik heb 2 kinderen van 20 en 22 jaar. Op UM kan je me vinden in de lessen economie en bedrijfswetenschappen en dit al zo’n 25 jaar!

Na mijn studies T.E.W. heb ik een opleiding in de antropologie gevolgd waarbij ik kon kennismaken met heel andere denkbeelden rond economie, politiek en samenleving. Ik ben geboeid geraakt door de culturen van Latijns-Amerika en was dan ook zeer enthousiast om in 2023 een eerste keer deel te nemen aan de inleefreis. De kennismaking met Mia en de plaatselijke bevolking was een onvergetelijke ervaring. Wat een veerkracht hebben deze mensen!

Ik kijk er naar uit om dit avontuur opnieuw aan te gaan met een nieuwe groep geëngageerde jongeren!

LIEN VAN GOOL

Hola! Ik ben Lien, leerkracht Nederlands op UM. Toen ik op onze school begon, trok er net een enthousiast team naar Bolivia. “Dat wil ik ook ooit doen,” dacht ik meteen. De verhalen die ze meenamen, hun passie, ervaring en inzet werkten aanstekelijk.

In 2023 kreeg ik zelf de kans om mee te reizen naar El Molino. Wat een onvergetelijke ervaring! Zuid-Amerika was tot dan toe volledig nieuw voor mij, maar intussen heb ik mogen ontdekken hoe warm en gastvrij de mensen er zijn en hoe prachtig Bolivia is. Tijdens die inleefreis heb ik enorm veel geleerd en ik kijk er heel erg naar uit om opnieuw een gemotiveerde groep leerlingen te mogen begeleiden.

Naast mijn liefde voor taal ben ik graag creatief bezig. Iets met mijn eigen handen maken geeft me altijd veel voldoening. Na een drukke werkweek vind ik rust in yoga of trek ik mijn loopschoenen aan voor een paar rondjes in het bos. Ik geniet ervan om de natuur in te trekken, of dat nu een wandeling dicht bij huis is, een kampeertrip of een bergtocht met de rugzak. Sinds enkele jaren volg ik ook Spaanse les. Ik ben benieuwd of ik me deze keer al wat vlotter kan redden en español!

LIEZE VERSTREKEN

Ik ben Lieze en ik ben een bezig iemand. Ik werk graag met anderen en help iedereen waar nodig ook al ken ik de persoon niet. Ik zit niet veel stil en ga vaak weg, ofwel met mijn ouders of met mijn vrienden.

Ik ben super blij dat ik mee ga naar Bolivië om mijn perspectief op de wereld groter te maken dan dat het nu is.

LOUISE VERHAEGEN

¡Hola!

Ik ben Louise, 16 jaar, en zit in het 5e jaar humane wetenschappen in UM. Ik heb me ingeschreven omdat kansen zoals deze niet vaak voorkomen in het leven. Ik ben enorm geïnteresseerd in andere culturen en hoe ze verschillen van onze eigen cultuur. Het kunnen bijdragen aan de samenleving en het verkennen van het leven in Bolivia is iets unieks en helemaal op mijn lijf geschreven. Vol spanning tel ik af naar deze reis en de ervaring die voor altijd bij zal blijven!

MARIT VERBIST

Buenos días! Mijn naam is Marit. Ik ben een rustig en creatief iemand die altijd klaarstaat om anderen te helpen. In mijn vrije tijd kijk ik veel films, speel ik gitaar of piano en ben ik vaak bezig met fotografie of andere creatieve projecten.

Mijn motivatie om naar Bolivia te gaan komt voort uit mijn nieuwsgierigheid naar de wereld en andere culturen. Het is een geweldige kans om mee te leven zoals de mensen daar leven, hun gewoontes te leren kennen en echt de cultuur op te snuiven.

Ik kijk ernaar uit om nieuwe ervaringen op te doen en mijn blik te vergroten!

MIES VERBRUGGEN

Hola! Ik ben Mies Verbruggen en ik ben superblij dat ik mee mag naar Bolivia op inleefreis met deze leuke groep. Ik kijk er naar uit om de Boliviaanse cultuur en natuur te leren kennen. Deze reis zal voor mij de eerste keer buiten Europa zijn, daarom ben ik zeer nieuwsgierig naar hoe de mensen aan de andere kant van de wereld leven. 
Mijn zus was vorige keer ook meegegaan en door al haar verhalen was ik zeer enthousiast over de reis. Ik heb me ook ingeschreven voor deze reis, omdat het een kans is die ik zeker niet mag laten liggen.

Ik studeer moderne talen in het 6de middelbaar. Ik leer daardoor ook al bijna 2 jaar Spaans. Hopelijk kan ik daardoor een beetje communiceren met de bevolking daar. Ik zit in de Chiro van Leest, waar ik samen met mijn vriendinnen plezier maak voor het leven! Hopelijk kan ik dat met deze groep en de inwoners van Bolivia ook doen.

NICK VERBRUGGEN

Hallo mijn naam is Nick, ik ben 17 jaar oud en ik ben één van de deelnemers voor de inleefreis naar Bolivia. Als ik eerlijk ben heeft de reis naar Bolivia mij, in het begin van mijn schooltraject, weinig geïnteresseerd. Ik ben om te beginnen al geen goede vlieger en ook de hele sfeer leek mij niet aan te spreken. Naarmate de jaren volgden is deze mening met 180° gedraaid. Toen ik vorig jaar de infofolder las bij het eerste infomoment, wist ik meteen dat de inleefreis naar Bolivia mij veel meer aansprak dan een gewone eindejaarsreis. Zelf kijk ik daarbij het meest uit naar de Boliviaanse cultuur, de natuur en de verschillende activiteiten. Ook het project El Molino sprak mij enorm aan.

Nog iets heel kleins over mijzelf: ik hou van schilderen, reizen en wandelen. Ik heb zelf toch al wat van de wereld gezien met vele mooie herinneringen als gevolg, en daar hoop ik de inleefreis naar Bolivia aan toe te voegen.

STELLA RUTAGIRA NDUWAYEZU

¡Hola! Ik ben Stella, een 17-jarige leerling op Ursulinen Mechelen, en ik kijk er enorm naar uit om op inleefreis naar Bolivia te gaan! Reizen en kennismaken met verschillende culturen behoren voor mij tot de meest waardevolle ervaringen, dus elke kans die ik krijg om zoiets te doen, probeer ik met beide handen te grijpen.

De Zuid-Amerikaanse cultuur spreekt me erg aan, waarschijnlijk omdat ik er nog niet zo veel over weet. Persoonlijk ben ik heel geïnteresseerd in alles wat met kunst te maken heeft, dus ik ben zeker van plan om tijdens de reis de kunst, muziek en andere culturele aspecten te ontdekken. Ik hoop een stukje van die cultuur mee naar huis te nemen en dit met anderen te kunnen delen.

Ik kijk ernaar uit om tijdens deze reis onvergetelijke herinneringen te maken. Tegelijk hoop ik dat dit nog maar het begin is en dat ik in de toekomst nog veel meer van de wereld zal kunnen ontdekken!

WIETSE VAN OPSTAL

¡Hola! Ik ben Wietse, zit in 6HUM en ben heel blij om deel uit te maken van een fantastische groep die binnenkort vertrekt op een onvergetelijke reis. Ik zou mezelf omschrijven als een rustig maar enthousiast persoon die graag mensen helpt. In mijn vrije tijd ben ik heel druk bezig. Na school kunnen jullie mij redelijk vaak terugvinden op de volleybal, ik speel zelf en ben ook trainer van meisjes U13. Verder ben ik ook regelmatig terug te vinden op de scouts.

Vanaf moment één dat ik over deze inleefreis hoorde, wilde ik heel graag meegaan. En kijk nu… Ik kijk er heel hard naar uit om te vertrekken, ik ben klaar om mij te laten onderdompelen in de Boliviaanse cultuur. Met deze reis hoop ik mijn blik op de wereld te verruimen en mijn steentje te kunnen bijdragen aan het project El Molino. En dan nog even iets meer over mezelf…

YVONNE VAN DEN BROEK

Dag allemaal

Mijn naam is Yvonne, een gepensioneerde verpleegkundige. 20 jaar geleden kwam mijn dochter thuis met de vraag of ze zich kandidaat mocht stellen voor de inleefreis naar Bolivia. Met een klein hartje hebben we haar de toestemming gegeven.

En kijk nu … nu ga ik zelf mee … Tijdens de trip wil ik me voor jullie inzetten door een luisterend oor te bieden en, als dat nodig zou zijn, jullie kleine en grote kwaaltjes te verzorgen. Ik ben nog nooit zo ver van huis geweest en dat vind ik spannend. Ik ben benieuwd wat we allemaal zullen zien en beleven en ik ben blij dat ik dat met deze groep mag doen.